Jak się skutecznie odwoływać...
Może się zdarzyć, że otrzymamy urzędową decyzję, z którą się nie zgadzamy lub która jest według nas błędna. W większości przypadków przysługuje nam wówczas prawo do odwołania się od niej. Jak to zrobić skutecznie? Podpowiadamy w naszym poradniku.
Odwołanie jest jednym z etapów postępowania administracyjnego, przewidzianym w ustawie. Poprzedza ono wstąpienie na drogę sądową i, w większości przypadków, nie wymaga specjalistycznej wiedzy prawniczej.
Składanie odwołań jest bezpłatne. Wymaga jedynie przygotowania odpowiedniego pisma. Nie jest wymagany żaden specjalistyczny dokument, ale musi on być poprawny pod względem formalnym, tzn. urzędnik musi dowiedzieć się z niego, kto i w jakiej sprawie się do niego zwraca. W odwołaniu powinny zatem znaleźć się następujące elementy:
nasze dane personalne oraz adresowe (można też podać numer telefonu; ułatwi to urzędnikowi skontaktowanie się z nami, jeżeli jakaś kwestia będzie wymagała dodatkowych wyjaśnień),
dane urzędu, do którego się zwracamy, oraz dane urzędu, za pośrednictwem którego się zwracamy,
numer lub nazwę sprawy („odwołanie od decyzji nr X z dnia Y”),
treść odwołania, czyli co chcemy osiągnąć (ewentualnie dlaczego),
nasz podpis.
Pismo musi być czytelne, logiczne, możliwie jasno sformułowane. Więcej praktycznych wskazówek dotyczących formułowania odwołań znaleźć można w naszym artykule.
Odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy, jeżeli z odwołania wynika, że strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji (art. 128 Kodeksu postępowania administracyjnego). Jeżeli nie zgadzamy się z którąś konkretną częścią decyzji i/ lub mamy argumenty na poparcie, warto je przedstawić w odwołaniu. Odwołanie od urzędowej decyzji jest oficjalnym pismem, dlatego nie warto wdawać się w dygresje ani dawać upustu emocjom.
Akty prawne
Podstawowym dokumentem, regulującym postępowanie organów administracji publicznej, jest Kodeks postępowania administracyjnego. Uchwalony w 1960 roku, jest regularnie aktualizowany. Najnowszą jego wersję pobrać można z Internetowego Systemu Aktów Prawnych. Kodeks określa sposób postępowania m.in. przy ubieganiu się o dodatki mieszkaniowe, świadczenia z pomocy społecznej, świadczenia rodzinne.
Terminy
Jak składać odwołanie?
Odwołanie od decyzji ZUS
...
.Jeszcze inaczej wygląda kwestia odwołań od decyzji ZUS-u, jeśli chodzi o przyznanie renty w trybie zwykłym. W tym przypadku stosujemy przepisy Kodeksu postępowania cywilnego. Wzór takiego przykładowego odwołania od decyzji ZUS przygotował adwokat Grzegorz Jaroszczyk, specjalista prawa pracy i ubezpieczeń społecznych (plik DOC, 29 KB).
i dalej.
warto to przeczytać aby wiedzieć co i jak ..a również gdzie
polecam.