Newsletter

Przekaż 1% procent

1 procent

1 Obóz Letni Holandia 2010

W dniach 26-29 sierpnia w Apeldoorn w Holandii odbył się Pierwszy Letni Obóz dla Młodzieży organizowany przez Europejską Grupę Młodych (EYG – European Youth Group) pod nadzorem Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Osób z Chorobą Crohna i Colitis Ulcerosa (EFCCA).

Na spotkanie przybyło 25 uczestników z różnych krajów Europy. Był to pierwszy tego typu obóz, dlatego granica wieku została zawyżona (18-25). W przyszłym roku spotkanie będzie przeznaczone dla młodzieży w wieku od 12 do 17 lat. Wraz z Mężem, mieliśmy zaszczyt reprezentować tam Towarzystwo J-elita. Gdy tylko dotarliśmy na miejsce zostaliśmy powitani przez organizatorów i rozlokowani w pokojach. Wieczorem odbyło się spotkanie integracyjne, na którym okazało się, że oprócz nas są uczestnicy z Anglii, Chorwacji, Cypru, Finlandii, Irlandii, Niemiec, Norwegii, Portugalii, Rumunii, Szwajcarii, no i oczywiście z Holandii.

Od samego początku, pomimo deszczu za oknem, atmosfera spotkania była bardzo ciepła. Po kilku integracyjnych zabawach był czas na rozmowy i wzajemne poznanie się. Następnego dnia wyruszyliśmy do parku z małpkami. Nie było to jednak zwyczajne zoo, ale ogromny teren gdzie małpy „wolno” biegały tam, gdzie miały ochotę. Oczywiście poza takimi, które wielkością dorównywały ludziom. Po powrocie odbyły się zajęcia w grupach: w zależności od upodobań, były zajęcia sportowe, warsztaty improwizacji teatralnej oraz grupy dyskusyjne. Odbyło się także szkolenie dla przyszłych, potencjalnych organizatorów podobnych spotkań. Wieczorem, jak na Holandię przystało, wyruszyliśmy na kilkukilometrową wycieczkę rowerową, aby spędzić dwie godziny na dobrej zabawie podczas gry w kręgle. W sobotę po śniadaniu nadszedł czas na spotkania merytoryczne w grupach. Odbyły się warsztaty z gastroenterologiem, szefem kliniki w Amsterdamie, następnie z lekarzem medycyny naturalnej. Z ciekawością i zainteresowaniem słuchaliśmy jak przebiega leczenie chorych na NChZJ w innych krajach Europy. Z radością utwierdziliśmy się w przekonaniu, że w Polsce leczenie jest na wysokim poziomie i nie ma potrzeby szukania pomocy za granicą! Poprawić należy dostępność do nowoczesnych terapii. Po południu organizatorzy zapewnili nam, połączoną ze zwiedzaniem, grę w podchody w centrum miasta, a wieczorem odbyła się kolacja pożegnalna, warsztaty taneczne oraz impreza z DJem. W niedzielę, po krótkim podsumowaniu i ewaluacji, z bezcennym darem jakim jest poszerzenie grona serdecznych znajomych, około 11:00, wszyscy rozjechali się do domów.

Ze swojej strony, dziękujemy J-elicie za możliwość uczestniczenia w tym kilkudniowym obozie i z niecierpliwością czekamy na wstąpienie naszego Towarzystwa w progi EFFCA. Europo, nadchodzimy!